Heeft u een vraag?

Stel hem hier

Kunnen wij u helpen?

Wij zijn bereikbaar via:

Wilt u liever dat wij bellen?

Of stel hieronder uw vraag:

  •  046-4512349
21-11-2019

Verzekeraars sporen steeds meer fraude op

Er zijn in 2018 meer fraudeurs ontmaskerd in vergelijking met eerdere jaren. Verzekeraars letten hier namelijk beter op. Wanneer is er sprake van fraude?

Het indienen van een onterechte schadeclaim bij een verzekeraar kan als fraude betiteld worden. Als een verzekeraar kan aantonen dat er gefraudeerd is, volgt er geen uitkering en krijgt de claimer in sommige gevallen een boete van 532 euro. Dat is een compensatie voor de opsporingskosten. Bij ernstige vormen van fraude wordt ook de verzekering opgezegd en komt de fraudeur op een zwarte lijst. Ook een aangifte bij de politie is een optie.

Hoe vaak is er fraude vastgesteld in 2018?

In 2018 hebben de gezamenlijke verzekeraars 12.879 gevallen van fraude kunnen aantonen. Dat is een stijging van 12 procent ten opzichte van het jaar 2017. In totaal hebben ze 45.000 schadeclaims onderzocht van particulieren en ondernemers. De besparing aan uitkeringen bedroeg in 2018 maar liefst 82 miljoen euro.

Waar bestaat de fraude uit?

Het kan gaan om een onterechte vordering van een dure zonnebril op de reisverzekering, tot het in scene zetten van een overval met gemaskerde mannen op een onderneming. De meeste onderzochte zaken hadden betrekking op particuliere verzekeringen. Bijvoorbeeld het na een inbraak extra vermiste spullen opgeven is een vorm van fraude. Het gaat om misleiding van de verzekeraar met als doel om er financieel beter van te worden.

Wordt er steeds meer gefraudeerd?

Ten opzichte van vorig jaar zijn er meer gevallen van fraude vastgesteld, maar dat wordt voor een groot deel veroorzaakt doordat verzekeraars ook veel meer zaken onderzochten. In 2017 hebben ze ruim 28.000 claims onderzocht en in 2018 ging het om 45.000 claims. Het is dus logisch dat er vaker fraude is vastgesteld. Als je beter zoekt, vind je ook meer.

Waar letten verzekeraars op?

Ze maken gebruik van indicatoren. Een indicator is bijvoorbeeld een nieuw gesloten WA casco autoverzekering en een paar dagen na het afsluiten van de verzekering is de verzekerde auto beschadigd. Het kan gebeuren, maar het is voor verzekeraars wel aanleiding om nader onderzoek in te stellen. Daarnaast is het ook een kwestie van de claimer betrappen op een leugen. Op een aankoopbon van een gestolen tv blijkt bijvoorbeeld dat er vanaf een bankrekening is betaald die niet van de indiener van de schade is. Mogelijk is het bonnetje in dat geval van een ander. Het is aan de verzekeraar om aan te tonen dat er sprake is van fraude.

Minder schadeclaims zorgt voor een lagere premie

Zo weinig mogelijk geclaimde schades op verzekeringen is in ieders belang. Gezamenlijk moeten alle verzekerden namelijk voldoende geld bijeen brengen voor het dragen van de kosten en het betalen van de vorderingen. De verzekeraars leggen nu extra de nadruk op het onderzoeken van verzekeringsfraude om het frauderen te ontmoedigen. Zo houd je de premie zo laag mogelijk.

Meer weten of persoonlijk advies?

Gegevens